De stappen naar ‘leidinggeven aan transformatie’
HMS neemt je mee uit de verstarring en brengt je vol inspiratie weer in beweging en naar vernieuwing. Hoe bereiken we dit doel? Waar begint de route en welke stappen gaan we maken?
Als je deze knelpunten en kernvragen herkent:
- Businessmodellen verouderen steeds sneller. Hoe moeten wij ons businessmodel succesvol veranderen?
- Hoe doorbreken wij bureaucratie en verstarring?
- Hoe komen wij tot nieuwe producten, processen en structuren?
- Hoe brengen wij de passie en het plezier weer terug in het bedrijf?
- Hoe maken wij de interne creativiteit en innovatiekracht los?
- Hoe krijgen wij onze nieuwe strategie en merkbeleving ook intern gedragen?
- Hoe creëren wij de mentaliteit en bedrijfscultuur om überhaupt te kunnen innoveren?
- Hoe krijgen wij onze mensen weer ondernemend en initiatiefrijk?
Dan zijn dit de eerste, elementaire stappen op onze route:
- Huidige Realiteit: Wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf t.o.v. de doelgroepen, beleidsmakers, uitvoerings-organisaties, concullega’s? Qua markt aandelen, product sterktes, lokaal, regionaal?
- Wat is de huidige visie, missie en strategie
- Waarin zijn we succesvol en minder succesvol?
- Pleidooi voor Verandering:
- Welke maatregelen hebben deze partijen in de laatste X jaar genomen die de markt veranderd hebben?
- Welke maatregelen hebben wij in de laatste X jaar genomen om het landschap te veranderen?
- Wat is er daarom nodig?
- Visualiseer de toekomst:
- Utopia: Tijdreis jezelf naar de multistakeholder toekomst
- Distopia: Wat is jullie grootste angst die je in de komende X jaar zou kunnen overkomen?
- Fantaseer je nieuwe Purpose, betekenisvol bedrijfsdoel creëren
- Moonshot: Waar moeten we mee starten/stoppen/doorgaan om te “LEAPFROGGEN” naar ons Utopia?
- Om nieuw bewustzijn en leiderschapsgedrag daarna duurzaam te adopteren, veel te oefenen en te verankeren.
Vervolgens worden de nieuwe inzichten geladen met nieuwe kennis en vaardigheden:
- Door team-dynamische processen te leren zien en doorgronden.
- Door brainstorm-, vernieuwings- en intuïtief-creatieve-processen te doorgronden.
- Met het vinden van de individuele zingeving en deze verbinden aan één gemeenschappelijk doel voor het hele bedrijf.
- Door state-of-the-art procesmanagement, dwars door organisaties heen, te leren kennen en beheersen.